פולסטאר החלה לפעול בישראל בספטמבר והיא משווקת כאן דגם חשמלי אחד (מודל 2) בשלוש גרסאות – רגילה, חזקה וממש ביצועיסטית.

הקשר, פרטים
המותג השבדי החל את דרכו כחטיבת ביצועים של וולוו, אך ב-2017 היה לחברה נפרדת המכוונת למכוניות חשמליות. הדגם הראשון מודל 1 (2018-2022) היה היברידי-נטען, אך דגם 2, משפחתית קומפקטית, שהוצג ב-2019 הוא חשמלי בלבד. גם הדגמים הבאים של פולסטאר יהיו חשמליים, כמו מודל 3 שהוצג כעת: רכב פנאי גדול, החולק רצפה עם וולוו XC90 החדש שיוצג ממש בקרוב.

פולסטאר 2 מבוסס על הפלטפורמה הקטנה של וולוו (CMA) המשמשת גם את דגמי הפנאי הקטנים XC40 ו-C40. כמו דגמים אלה, גם 2 מוצע עם מנוע יחיד של 231 כ"ס ובהנעה קדמית, או עם שני מנועים, 408 כ"ס והנעה כפולה. דגם זה מוצע גם במהדורת 'פרפורמנס', שיש לה 476 כ"ס. לגרסה זו סוללת 78 קוט"ש (ברוטו; 75 קוט"ש נטו) והספק הטעינה המהירה 155 קילוואט. 

פולסטאר 2 פרפורמנס - מבחן דרכים
צילום: רונן טופלברג

מפרט הבטיחות בפולסטאר 2 מלא, ובאבזור תאורת לד, חישוקי "19, גג זכוכית, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים, מולטימדיה עם צג "11.8, בקרת אקלים מפוצלת, מערכת שמע של הרמן קרדון עם 13 רמקולים.

פולסטאר 2 מוצע ב-255,000 שקלים בגרסת ההנעה הקדמית וסוללה לטווח קצר וב-275,000 עם הסוללה לטווח ארוך. מחיר גרסת ההנעה הכפולה 295,000 שקלים, וזו במהדורת 'פרפורמנס' שנבחנה עולה 335,000 שקלים.

פולסטאר 2 פרפורמנס - מבחן דרכים
צילום: רונן טופלברג

עיצוב, נראות  
פולסטאר 2 נראית טוב – ו'פרפורמנס' קצת יותר. המכונית משכה מבטים בכל מקום בשל שילוב מוצלח בין מבנה סדאן עם קווי עיצוב ספורטיביים מודגשים אך לא רעשניים.

'פרפורמנס' נבדלת רק במעט מהגרסאות האחרות. היא מונמכת קלות (16 מ"מ), חישוקי "20 מפגינים את ההטיה הספורטיבית שלה ("19 ברגילות) וקליפרים צהובים של ברמבו מדגישים אותה. הצהוב, גם בוונטילים, הוא מחווה לשוודיה ולדגלה.

פולסטאר 2 פרפורמנס - מבחן דרכים
צילום: רונן טופלברג

פנים הרכב
המרחב לנהג אינו גדול בגלל מבנה הקונסולה המרכזית, והוא כאילו 'עטוף' במקומו. חומרי הפלסטיק בסביבת הנהג נוקשים ואלא אינם הולמים רכב של מותג יוקרה. מיקום לחצן תאורת החירום, בחלקה העליון/שמאלי של הקונסולה, אינו נוח.

עיצוב סביבת הנהג עדכני ונאה, ועל רקע השחור ברכב המבחן חגורות הבטיחות הצהובות ב'בפרפורמנס' בלטו מאוד. פריטים רבים מוכרים מ-XC40, אחרים עושים צעד מתקדמים יותר, אך הגישה דומה ואין יותר מדי "צעצועים" מסיחי דעת. ובכל זאת יש מספר פריטים נכונים יותר לרכב חשמלי בהשוואה לצמד של וולוו, כמו מצבי בלימה רגנרטיבית (שניים) שהם נעימים יותר- המצב  המרבי נוח מחוץ לעיר והבינוני מתאים לסביבה אורבנית. גם הבחירה ביניהם נוחה וכך גם האפשרות לתפעול זחילה הדומה לזה שמציעה תיבה אוטומטית רגילה, והוא נוח בחניות.

פולסטאר 2 פרפורמנס - מבחן דרכים
צילום: רונן טופלברג

מערך תפעול המולטימדיה של גוגל כבר מוכר והסתגלנו מהר. ועדיין, העובדה שהמיזוג נשלט רק דרך הצג יכולה להפריע, ויותר מדי דברים דורשים מספר לחיצות. גם כאן יצפה מערך הניווט של גוגל עם איזה אחוזי סוללה תגיעו ליעד. המחוונים המוקרנים נאים אך מוגבלים באפשרויות תצוגה.

במודל 2 וכמו ב-C40 גג זכוכית ללא כיסוי. השטח קטן יותר, כך שזה מפריע פחות ועדיין אינו מתאים לישראל – וגם כאן ניתן להתקין כיסוי קבוע. פתחי המיזוג המרכזיים ממוקמים אופקית, אלה מופנים מעלה ולא קדימה והדבר פוגע בפיזור האוויר.

פולסטאר 2 פרפורמנס - מבחן דרכים
צילום: רונן טופלברג

מי שאוהב לשבת גבוה, יגלה כי ראשו עלול לפגוע בגג, ואילו המושב נוח אך עלול לעייף בנסיעות ארוכות. הראות לאחור מוגבלת ומראות הצד נטולות המסגרת יפות אך קטנות. טוב שיש מצלמות היקפיות.

הדלתות מאחור מעט קטנות, המרחב הכולל סביר, המושב נוח, מרווח הרגלים טוב בהחלט וזה לראש בסדר. מנהרת 'גל ההינע' במרכז תפריע לנוסע השלישי.

פולסטאר 2 פרפורמנס - מבחן דרכים
צילום: רונן טופלברג

לתא המטען נפח נאה (405 ליטר) ומבנה שימושי, אהבנו את המחיצה שמתרוממת מהרצפה, לא אהבנו את המיקום הלא-נוח של לחצן הפתיחה לדלת שם.  

מנוע, ביצועים
הנתונים מרשימים: 476 כ"ס ו-69.4 קג"מ, 4.4 שניות ל-100 קמ"ש ועד ל-220 קמ"ש. הביצועים בהתאם; בנהיגה רגועה כאשר המצערת לחוצה באופן מעודן יחסי, קשה לדמיין עד כמה הרכב חזק, אבל מעיכת המצערת תביא להאצות אדירות ממש. כמו ב-XC40, עד 80 קמ"ש תיעדוף הכוח לאחור והמנוע הקדמי מוגבל ל-80% מיכולתו. צליל מנוע מלאכותי אין, אבל הרעש ממערך הקירור בולט.

פולסטאר 2 פרפורמנס - מבחן דרכים
צילום: רונן טופלברג

הטווח המוצהר על-ידי פולסטאר הוא 462 ק"מ. בקצב תנועה מתון וביום לא מאוד חם רשמנו צריכה של כ-4.8 ק"מ/קוט"ש, מה שמעניק בפועל טווח של כ-360 ק"מ. אבל אין טעם ב'פרופרמנס' בקצב מתון, וטיפוס בכביש מהנה (כ-10 ק"מ מתוך 245) הוריד את נתון הצריכה ל-4.2 ק"מ/קוט"ש.

ומה קורה כאשר מאמצים חשמלית חזקה? ברגעים כאלה אפשר להגיע ל-1.85 ק"מ/קוט"ש (כ-140 ק"מ), מה שממחיש את הפרדוקס באינפלציית ההספק החשמלי.

פולסטאר 2 פרפורמנס - מבחן דרכים
צילום: רונן טופלברג

נוחות, התנהגות
מיד בתחילת נסיעה מורגשת נוקשות מפתיעה שמקפיצה את הרכב בעיר, וזו מדגישה את הכיול המוכוון לנהיגה ספורטיבית. גם כאשר המהירות עולה, רצף שיבושים וחיבורי כביש מורגשים מאוד. אלא שיש גם מה להעריך בנוקשות; הבולמים הייחודיים של אוהלינס, הניתנים גם לכיוון ידני, מרסנים היטב את המרכב לא רק על גלי כביש אלא גם בפניות, משדרים לחובב ההגה כי "אתה במקום הנכון". 

היכולת מרשימה. עם הנעה כפולה ובולמים ייעודיים הרכב נע מהר מאוד בכביש המפותל. תחת עומס כבד ובמצערת לחוצה הוא מייצר תת-היגוי (קל) העובר בהמשך להיגוי יתר שבו מורגש כי האחוריים 'פוסעים'. הצמיגים שמידתם מכובדת (240/40-20) מוסיפים משלהם ומעניקים אחיזה מצוינת.

פולסטאר 2 פרפורמנס - מבחן דרכים
צילום: רונן טופלברג

ההגה מהיר יחסית (2.6 סיבובים מנעילה לנעילה), פעולתו מדויקת, יש לו משקל טוב – ובעיקר, הרכב מגיב בנחישות לשינויי כיוון. עם זאת, במרכז הוא עדיין מעט קל.

הבלמים המשופרים חזקים, טובים מאלה שבגרסאות האחרות, וטובים מאוד לכשעצמם. עם זאת, קצת קשה לדייק עימם. מערך הבטיחות ראוי, אך הוא מעט היסטרי בתמרוני חנייה בכלל, בבלימה עצמאית לאחור בפרט.

פולסטאר 2 פרפורמנס - מבחן דרכים
צילום: רונן טופלברג

סיכום, תמורה
פולסטאר 2 'פרפורמנס' מביאה לזירה החשמלית מראה מושך, אבזור עשיר – ובעיקר: ביצועים מעולים לפי כל קנה מידה, יכולת דינמית מעולה אופי ספורטיבי מושך. לחובתה, חומרי דיפון נוקשים, נסיעה נוקשה בעיר, ובעיקר טווח נסיעה בינוני.

גרסת ההנעה הכפולה הרגילה, שגם לה ביצועים משובחים ביותר, עולה פחות – 295,000 שקלים מול 335,000 שקלים – נוחה יותר, והיא הקנייה הנכונה לדגם, בהחלט מכובדת לכשעצמה. עם זאת, 'פרפורמנס' מביאה ייחוד נדיר בנהיגה.

פולסטאר 2 פרפורמנס - מבחן דרכים
צילום: רונן טופלברג